Organizace a provoz MŠ
Organizace
Děti mohou do MŠ přicházet do 8,00 hodin. Po předchozí dohodě s učitelkou je možno příchod do MŠ upravit. Děti mají po příchodu do mateřské školy možnost individuálně se zapojovat do dění ve třídě dle svých potřeb a možností. Dětem je poskytován čas pro spontánní hru, aby ji mohly dokončit nebo v ní i později pokračovat. V každé třídě je určené místo na výstavu svých výtvorů, např. stavebnic, apod. – výstavka.
Děti, co mají povinné předškolní vzdělávání povinné v případě potřeby (dle nařízení hygieny, MŠMT…), mají distanční vzdělávání.
Organizace vzdělávání
Každá třída má svůj uzpůsobený režim dne. Každý rok se upravuje podle nově příchozích dětí a jejich individualit. Vždy režim dne a organizaci vzdělávání zohledňují při tvorbě týdenních vzdělávacích programech a plánech. Režim dne je v každé třídě nastaven tak, aby bylo možné reagovat na aktuální potřeby dětí s ohledem na jejich možnosti.
Při činnostech jsou děti podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, jsou vhodně motivovány k účasti na organizaci činností a možnosti pracovat pro ně přiměřeným tempem. Děti jsou vedené k dokončení hry nebo činnosti podle vlastního tempa, popřípadě k dokončení později.
Učitelé pracují s dětmi individuálně nebo v různě velkých skupinách. Plánování jednotlivých činností vychází z potřeb a zájmu dětí. Učitelé volí vždy promyšleně pro danou činnost vhodné pomůcky a prostor. Během dne jsou zařazovány zdravotně preventivní pohybové aktivity (samostatně organizované, či zapojené do řízených činností).
Didakticky cílené individuální, spontánní a řízené činnosti vedené učitelkou probíhají v průběhu celého dne, vycházejí ze zájmu a potřeb dětí. Pobyt venku je přizpůsoben podle počasí přibližně 2 hodiny. V letních měsících se aktivity přesouvají ven s využitím zahrady a vycházek v přírodě. Za příznivého počasí tráví děti venku denně zpravidla dvě hodiny. Důvodem vynechání pobytu venku jsou silný vítr, silný vítr v kombinaci se silným deštěm, vyhlášení inverze se znečištěným ovzduším. Využíváme zahrad MŠ, procházek do přírody, do lesa, na přírodní stezky a podobně.
Stanovený základní režim může být upraven v případě, že to vyplývá ze školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, pořádání výletů, exkurzí, návštěv kulturních zařízení, besídek, dětských dnů a podobných akcí.
Aktivity jsou organizovány tak, aby děti experimentovaly a aktivně se zapojovaly do organizace činností a je respektováno individuální tempo dětí.
Děti mají možnost uchýlit se do klidových koutků. Mají soukromí při osobní hygieně.
Režim dne v MŠ: obvyklý den v MŠ – Orientační časy:
8,00 – 8,30 Řízené a volné aktivity. Ranní kruh (motivace, jazyková chvilka, hudební chvilka, básně, kognitivní činnosti atp.), pohybové aktivity (ranní cvičení, psychomotorické hry). Výchovně-vzdělávací činnosti směřující k plnění cílů integrovaných bloků dle ŠVP PV v režimu inkluzivního vzdělávání.
9,00 – 10,00 Řízené činnosti zaměřené na kognitivní, senzomotorický a psychomotorický rozvoj, preventivní logopedická cvičení dětí podle ŠVP PV. Výchovně-vzdělávací činnosti směřující k plnění cílů integrovaných bloků dle ŠVP PV.
12,00 – 12,30 Hygiena, oběd se spoluúčastí dětí při určování množství jídla (děti si samy připravují prostírku, talíř na polévku a příbor, samostatně uklízí vše po stolování, jdou si pro oběd a určí si množství jídla, nalijí si pití), osobní hygiena.
14,15 – 14,50 Hygiena. Příprava na svačinu, svačina se spoluúčastí dětí při přípravě a volbě množství jídla, sami si berou svačinu a nalévají pití.
V případě doporučení COVID 19 apod. se může měnit např. stolování – prostírka, mazání pomazánek apod.
Časové údaje jsou orientační, v průběhu dne je možno přizpůsobit organizaci činností dětí jejich potřebám a aktuální situaci a potřebě rodičů. Zachovány zůstávají vždy přiměřené intervaly mezi jídly, dostatečný pobyt venku.
Režim dne může být upraven pro každou třídu dětí zvlášť, podle programu a aktuálních potřeb dětí. Denní řád je dostatečně pružný, reaguje na individuální možnosti dětí.