slunce
mrak mrak mrak mrak mrak mrak

Co je pro zahájení školní docházky potřebné?

Informace od Pedagogicko-psychologické Poradny, p.o. Liberec.

Tělesný vývoj a zdravotní stav: posuzuje lékař nebo odborný lékař.

Poznávací funkce:

  • Vizuomotorika a grafomotorika:
    • Správně drží tužku, kreslí plynule
    • Nakreslí postavu člověka i s detaily, dům, zvíře, strom nebo auto apod.
    • Zvládne napodobení nebo obtažení různých tvarů, čar a klikyháků
    • Při kreslení již nestřídá ruce (pokud ano, nepřecvičujte, ale poraďte se s psychologem nebo spec. pedagogem v poradně)
  • Řeč:
    • Vyslovuje bez větších nedostatků (pokud ne, je nutná návštěva logopeda), mluví ve větách, dokáže smysluplně vyjádřit myšlenku, mluví gramaticky správně,používá i minulý a budoucí čas, rozliší jednotné a množné číslo
    • Zná své jméno a příjmení, jména rodičů a sourozenců, kamarádů, případně svoji adresu- pojmenuje běžné věci na obrázku, dokáže říct, k čemu se používají, dokáže rozlišit činnosti a profese
    • Umí tvořit protiklady, pozná a pojmenuje nesmysl, přiřadí, co k sobě patří
    • Umí básničku, písničku, vyprávění, krátkou pohádku
  • Sluchové a zrakové vnímání:
    • Rozliší základní barvy, pojmenuje je, přiřadí odstíny barev
    • Umí rozlišit obrázek na pozadí, umí sledovat čáru mezi ostatními liniemi (bludiště, spojovačky), složí obrázek z několika částí (jednoduché puzzle)
    • Najde v řadě odlišný obrázek, pozná shodné a odlišné dvojice, pozná shodu nebo rozdíl u obrázků, které jsou stranově obrácené podle svislé i vodorovné osy
    • Určí první písmenko ve slově, najde slovo, které začíná zadaným písmenem
    • Rozliší stejná a různá slova lišící se jedním písmenem
    • Pozná počet slabik ve slově (např. vytleská)
    • Zopakuje větu alespoň z 5 slov, naučí se básničku
  • Vnímání prostoru a času:
    • Rozlišuje nahoře – dole, níž – výš, daleko – blízko, první – poslední atd.
    • Chápe význam před, na, za, pod, vedle, mezi
    • Začíná rozlišovat pravou a levou stranu
    • Rozlišuje, co se dělá ráno, v poledne, večer
    • Rozliší pojmy dříve a později, včera – dnes – zítra
    • Začíná se orientovat ve dnech v týdnu, rozliší roční období a činnosti, které k nim patří
  • Matematické představy:
    • Rozlišuje méně – více – stejně, kratší – delší, o 1 více – o 1 méně atd.
    • Dokáže roztřídit předměty do skupin podle barvy, tvaru, použití, velikosti
    • Pozná, co do skupiny nepatří
    • Seřadí pět prvků podle velikosti
    • Napočítá do 5, chápe princip sčítání a odčítání (na prstech, předmětech)
    • Pozná základní geometrické tvary
Pracovní předpoklady, návyky, osobnost dítěte:
  • Zvládne být a pracovat bez rodičů
  • Hraje si s kamarády, spolupracuje, umí se rozdělit, dodržuje pravidla hry, umí i prohrávat, zvládnout neúspěch
  • Vydrží u hry a práce, dokáže se soustředit
  • Respektuje autoritu (učitelku, rodiče, dospělé), umí pozdravit, poprosit,poděkovat
  • Odpovídá na otázky, naslouchá jiným, umí se dohodnout
  • Ukládá si věci do tašky, přihrádky, botníku, na věšák, na ramínko, pozná osobní věci, zapne a rozepne knoflík, zip, suchý zip, oblékne se a svlékne,zvládá sebeobsluhu
  • Má pozitivní postoj ke škole, má zájem o poznání nových věcí, klade otázky
  • Dodržuje pravidla chování, podřídí se pokynům dospělého, i když je to pro něj nepříjemné, chápe nutnost řádu
  • Je schopné pracovat ve skupině dětí na společném cíli, zapojuje se do kolektivních her, dokáže ustoupit jinému dítěti
Vytvořeno 22.6.2021 14:31:29 | přečteno 145x | myjj